18.10.2019 | 12:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Odbytové organizácie v Európe a u nás

Európska Únia sa prostredníctvom spoločnej organizácie trhu usiluje stabilizovať sektor a pomocou viacerých nástrojov zmierňovať výkyvy. Už viac než 20 rokov sa na základe legislatívy zakladajú organizácie výrobcov. Aktuálne na Slovensku pôsobí v sektore ovocia a zeleniny päť odbytových organizácií, ktoré využívajú pre rozvoj svoj a svojich členov operačný program. V praxi sa používa na označenie odbytová organizácia aj skupina výrobcov, alebo organizácia výrobcov. V západnej Európe majú tieto organizácia povahu družstiev.

Z môjho pohľadu dobre fungujúcim príkladom je organizácia predaja ovocia najmä jabĺk v Južnom Tirolsku. Tisíce malých pestovateľov, malých tradičných rodinných fariem s priemernými výmerami 2 až 5 hektárov sa združili a za pomoci regiónu, štátu a neskôr aj Európskej únie založili družstvá, ktoré postavili sklady, zabezpečili moderné pozberové linky na triedenie a balenie ovocia a zriadili predajné centrá na predaj ovocia. Snaha obchodu znižovať predajné ceny ovocia pod výrobné náklady producentov s mottom : „Susedia mi dodajú lacnejšie“ , a súčasne z dôvodu efektívnejšej pozberovej úpravy, ktorá zabezpečí vyššie pestovateľské ceny. Postupným vývojom zlučovania a fúzií týchto odbytových organizácií došlo k vytvoreniu obrovských predajných, marketingovo- skladových centier, ktoré sú schopné zabezpečovať požiadavky veľkých obchodných sietí.  Okrem modelu množstvo malých pestovateľov združených v silnom odbytovom združení existujú v Európe aj veľké odbytové združenia, ktoré majú málo členov, ale títo disponujú veľkými výmerami sadov a pomerne dobrým zázemím skladovacích a triediacich kapacít, avšak obchod realizujú spoločne prostredníctvom družstva.

Ako je to na Slovensku?

Dlhodobo na Slovensku pôsobili len dve odbytové organizácie v sektore ovocia a to – SK Fruit a Ovocinárske družstvo Bonum. Pred rokom 2014 boli pokusy zakladať aj ďalšie predajné organizácie, ale nepodarilo sa im vybudovať si svoje postavenie na trhu.  V posledných piatich rokoch sme zaznamenali vstup na trh aj tri nové odbytové organizácie, ktoré prinášajú najmä zeleninu a zemiaky zo slovenských polí a paradajky zo skleníkového hospodárstva. Štatistika uvádza zvýšenie koncentrácie organizovaných pestovateľov na Slovensku mierne nad 20 percent. Podľa môjho názoru je to stále nedostatočné oproti 80 či 90 percentnej organizovanosti prvovýrobcov, napríklad v štátoch Beneluxu. Vstupom do odbytovky by si mal pestovateľ uvedomiť, že deleguje predaj svojej ťažko dopestovanej produkcie na odbytovku.

Viac sa dočítate v Roľníckych novinách.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down