Rozsahová diferenciálna prevodovka

Vysokovýkonné traktory sú vybavené buď mechanickými stupňovými prevodovkami s radením pod zaťažením, tzv. Power-Shift, alebo diferenciálnymi hydrostatickými prevodovkami s plynulou reguláciou prevodu. Tieto prevodovky sú známe pod názvom „Vario“, ale aj pod skráteným označením CVT (Continual Variable Transmission), prípadne IVT (Infinitive Variable Transmission). Zatiaľ čo mechanické stupňové prevodovky s radením pod zaťažením sa vyznačujú veľmi rozmanitým konštrukčným riešením a usporiadaním, naproti tomu diferenciálny hydrostatické prevodovky sa v podstate vyskytujú len v dvoch usporiadaniach, a to s diferenciálom na vstupe, alebo s diferenciálom na výstupe prevodovky. Každé usporiadanie však môže byť realizované v rôznych variantoch, pričom princíp činnosti zostáva zachovaný.

Pod pojmom diferenciál rozumieme diferenciálny mechanizmus s dvoma stupňami voľnosti. To prakticky znamená, že diferenciál má buď dva členy hnacie, alebo dva členy hnané. Pre názornosť treba spomenúť, že každému je dobre známy kužeľový nápravový diferenciál, ktorý má dva členy hnané, a to ľavé a pravé koleso. Pri rozťahovaní vozidla sa z obidvoch hnaných kolies stávajú kolesá hnacie, pričom otáčky kužeľového pastorka sú závislé od otáčok ľavého a pravého kolesa. V prípade, že sa obidve kolesá budú otáčať rovnakými otáčkami, ale v opačnom zmysle, kužeľový pastorok diferenciálu bude zastavený. Keď jedno hnacie koleso bude zastavené, alebo sa bude otáčať, druhým kolesom možno meniť otáčky pastorka i zmysel jeho otáčania. Z vyššie uvedeného je zrejmý princíp diferenciálneho prevodu. Pre názornosť je snáď vhodné uviesť, že keď jedno koleso bude poháňané cez mechanický prevod, a druhé cez hydrostatický, v podstate je to diferenciálna hydrostatická prevodovka s kužeľovým pastorkom na výstupe.

 

JOHN DEERE AutoPowr s diferenciálom na vstupe

 

Zatiaľ čo traktory FENDT Vario sú štandardne vybavené diferenciálnou hydrostatickou prevodovkou s planetovým diferenciálom umiestneným na výstupe prevodovky, firma JOHN DEERE vyvinula vo vývojovom stredisku v americkom meste Waterloo (štát Iowa), diferenciálnu prevodovku s diferenciálom na vstupe. Táto prevodovka je známa pod označením AutoPowr, ktorá sa vyrába a používa v dvoch variantoch:

  1. variant – s regulačným hydrogenerátorom a hydromotorom s konštantným geometrickým objemom.
  2. variant – s regulačným hydrogenerátorom aj hydromotorom a so synchronizátorom pohonu hydrogenerátora

prof. Ing. Anton ŽIKLA, CSc.

doc. Ing. Ján KOSIBA, PhD.

SPU v Nitre

 

Viac sa dočítate v Roľníckych novinách č. 23

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *