Po troch rokoch vojny na Ukrajine a po troch rokoch protiruských sankcií sa zdá, že ekonomické aktivity Rusov v Česku sa utlmili. To však neplatí pre ruský diskontný reťazec Mere.
PRAHA. Maloobchod, ktorý stavia na nízkych cenách a na nízkych nákladoch na prevádzku, marketing a vybavenie, v Česku expanduje. Pred pár dňami otvoril Mere v Českej republike už piaty obchod a plánuje otvoriť aj ďalšie. Pritom o jeho majiteľoch sa toho veľa nevie a firma celkovo pôsobí netransparentne.
"Nakupujeme tu najmä mrazené mäso. Kilogram mletého morčacieho mäsa mali za 67 Kč (2,67 eura). Kvalita sa nám zdá byť dobrá," povedali manželia Eliška a Miroslav Schaffrovci, ktorí do Mere v Příbrami prišli zo Sedlčian.
Dodali, že nákup v tomto obchode sa im oplatí aj napriek tomu, že za ním musia cestovať. Okrem Příbrami má reťazec pobočky aj v Jihlave, Moste, Plzni a v Písku. Zákazníkov často láka na veľmi lacné potraviny a drogériu.
Napríklad 10-kilogramové balenie českého pracieho prášku tam stojí necelých 180 Kč (7,20 eura). V ponuke je aj lacné sušené ovocie a orechy, kompóty a rybie konzervy. Čerstvé mäso a pečivo zákazníci v Mere nenájdu a obmedzená je aj ponuka mliečnych výrobkov.
Mere sa riadi sloganom Nízke ceny po každý deň. Tovar je umiestnený väčšinou na paletách a pochádza z Ukrajiny, Litvy, Lotyšska, Poľska, Srbska, Bulharska a z Česka. Nová predajňa v Jihlave pôsobí oproti příbramskej predajni o niečo prívetivejšie.
Mnohí zákazníci už poznali sortiment Mere z iných miest. Sú medzi nimi aj sestry Tereza a Kristýna, ktoré ocenili najmä pracie gély z Nemecka. Je im jedno, či je obchod český, poľský alebo ruský.
"Na internete je množstvo komentárov, že by sem ľudia ani nevliezli, ale my sme pred obchodom takmer nemali kde zaparkovať. Ľudia to síce hania, ale aj tak sem budú chodiť. Každý ide po cenách," dodali sestry Tereza a Krystína.
Reťazec Mere, v Rusku známy ako Svetafor, založili v roku 2009 ruskí bratia Sergej a Andrej Šnajderovci z Krasnojarska. Asi o 10 rokov neskôr začali s expanziou; v pláne mali otvoriť tisícky pobočiek po celej Európe. Zo začiatku sa im darilo; postupne však časť pobočiek prezývaných "ruské Aldi" museli zatvoriť, pričom takýto vývoj nastal vo viacerých krajinách západnej Európy - od Británie cez Francúzsko, Španielsko až po Rakúsko.
(Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.)