19.11.2019 | 07:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Výber „obutia“ pre mobilnú techniku

U väčšiny samohybných poľnohospodárskych strojov, nákladných automobilov, kolesových trakčných prostriedkov, komunálnej techniky a prípojných vozidiel si môže budúci užívateľ vyberať z niekoľkých typov, dezénov a konštrukcií pneumatík a je len na ňom samotnom, či sa rozhodne správne vzhľadom k tomu, na aký účel bude danú techniku používať.

Samozrejme, že s pneumatikami sa stretneme aj u náradia, závesných strojov a zariadení, rovnako ako u ďalšieho príslušenstva, ktoré sa obvykle používa zároveň s trakčnými prostriedkami.V takýchto prípadoch pneumatiky plnia najmä funkciu opornú a vodiacu a výrobcovia využívajú konštrukciu a rozmery, ktoré vyhovujú danému určeniu.Všeobecne možno povedať, že voľbe pneumatík je potrebné venovať patričnú pozornosť, pretože „obutie“ rozhoduje o ekonomickom, efektívnom a optimálnom využití techniky.

Okrem tlmenia kmitov a rázov, kvôli čomu boli pneumatiky vlastne pôvodne vynájdené a používané v začiatkoch ich bohatej histórie, predstavuje ich ďalšiu funkciu predovšetkým schopnosť prenášať výkon trakčného (energetického) prostriedku na podložku, kedy sa požiadavky líšia v závislosti od vyššie naznačeného určenia daného stroja. Navyše sa v konštrukcii pneumatík čoraz viac prejavuje dôraz na zvyšovanie pojazdových rýchlostí, čo opäť platí hlavne pre traktory využívané v poľnohospodárstve, v komunálnom sektore a najmä pre celý rad systémových nosičov. Konštrukčná rýchlosť okolo 40 km.h-1 je úplne bežná, na ktorých trhoch je povolená rýchlosť pohybu u traktorov 50 - 60 km.h-1 a čo sa týka systémových nosičov, tak pri nich je rýchlosť v rozsahu 60 - 80 km.h-1 už po niekoľko rokov celkom bežným javom a aj v takýchto podmienkach musia pneumatiky obstáť.

 

Obutie pre poľnohospodárske „trakčné“ prostriedky

Každý z poľnohospodárskych traktorov a ostatných ťahačov je v základnom prevedení osadený pneumatikami, prípadne gumenými pásmi. Tie sú väčšinou volené z univerzálneho pohľadu nasadenia strojov - pre pojazd po poli aj pozemnej komunikácii, čo znamená, že ide o kompromis šírky, geometrie dezénu, vhodnej pojazdovej rýchlosti a pod. Väčšina výrobcov trakčných prostriedkov ponúka možnosť konfigurovať vybavenie pneumatikami už pri objednávaní konkrétneho stroja. Aj v týchto prípadoch však ide spravidla iba o úzku časť ponuky jednotlivých výrobcov pneumatík.

Pri voľbe vhodného obutia je nutné vedieť pri akých prácach bude trakčný prostriedok prevažne pracovať. Ak bude ťažisko jeho práce pri príprave pôdy a sejbe, je nutné voliť predovšetkým také pneumatiky, vďaka ktorým bude zostavená súprava strojov šetrná k pôdnemu profilu a pneumatiky budú dosahovať primeraného samočistiaceho efektu. Iná situácia bude platiť v prípade, ak bude stroj pracovať najmä v poľnohospodárskej doprave, a iná, ak sa bude pohybovať po spevnenom povrchu, napríklad v maštali s kŕmnym a miešacím vozom či v komunálnom sektore. Preto sa napríklad komunálne pneumatiky líšia od tých poľnohospodárskych, čo je na prvý pohľad rozoznateľné podľa ich dezénu.

Napr. kým pri poľnohospodárskom prevedení sú uprednostnené už spomínané trakčné vlastnosti a samočistiaci efekt, pri komunálnom prevedení sa stretneme s pneumatikami čo najširšími, s pokiaľ možno pravidelnou styčnou plochou a výrobca takýchto pneumatík kladie dôraz najmä na dlhú životnosť v súvislosti s pohybom prevažne po asfaltových a betónových plochách. Naproti tomu pneumatiky vhodné pre orbu budú vynikať už spomínaným dostatočným samočistiacim efektom, dostatočnou mierou trakcie a je nutné pamätať aj na ich šírku v súvislosti s prípadným pohybom v brázde.

Viditeľné odlišnosti nájdeme tiež medzi konštrukciou a prevedením pneumatík s rôznou konštrukčnou rýchlosťou, kedy geometria dezénu u poľnohospodárskych pneumatík s konštrukčnou rýchlosťou do 60 km.h-1 je odlišná napríklad od prevedenia pneumatík pre rýchlosti 30 - 40 km.h-1.

 

Využívanie viacerých radov typov kolies

Z dostupných informácií a praktických odporúčaní vyplýva, že tak, ako sa oplatí u osobného automobilu vlastniť letné a zimné pneumatiky, nie je od veci u trakčného prostriedku vlastniť - a to na základe ekonomického a prevádzkového odôvodnenia - aj viac sád diskov s rozdielnymi pneumatikami. Príkladom môže byť trakčný prostriedok určený pre výživu rastlín počas vegetácie. V predjarí sa so širokými flotačnými pneumatikami vykonáva regeneračné hnojenie, naopak pri vykonávaní produkčného alebo kvalitatívneho hnojenia sa využívajú kultivačné kolesá. To isté platí aj pre agregáciu s postrekovačmi rôznej konštrukcie.

Vo viacerých prípadoch sa stretávame aj s viacnásobnými montážami kolies. V našich podmienkach sa najčastejšie stretneme s dvojmontážou, avšak v súvislosti s využívaním najmä ťažkých kĺbových traktorov možné vidieť tiež trojicu kolies na jednej polosi, ktorá sa používa predovšetkým v štátoch, kde predpisy nerobia žiadne obmedzenia z hľadiska povolených rozmerov.

Zaujímavou alternatívou môže byť dvoj- alebo trojmontáž kultivačných kolies pri plečkovaní riadkových kultúr kukurice alebo sóje. S takouto kombináciou sa však môžeme stretnúť aj pri zakladaní porastov zemiakov a ich kultiváciu.

S použitím dostupných zdrojov spracoval:

doc. Ing. Jozef Ďuďák, CSc.

Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra

Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down