Slovenský gastronomický sektor prechádza zásadnou transformáciou. Pandémia, inflácia a vyššie náklady výrazne ovplyvnili spotrebiteľské návyky, pričom mladá generácia priniesla do tohto procesu nové očakávania. Kedysi zákazníci navštevovali reštaurácie a kaviarne pravidelne, ale v súčasnosti sú opatrnejší a pri ich výbere viac premýšľajú.
BRATISLAVA. V minulosti bola rozhodujúcim faktorom pri výbere podniku nízka cena, dnes však hostia očakávajú viac.Dôraz kladú na kvalitu, na originalitu a najmä očakávajú jedinečný zážitok.
"Časy, kedy stačilo hosťom ponúknuť pivo, hoci aj v neupravenom prostredí, sú nenávratne preč. Dnešní zákazníci, najmä mladá generácia, hľadajú viac než len uhasenie smädu. Dôraz kladú na celkový zážitok. Chcú, aby ich návšteva podniku bola príjemná od začiatku až do konca. To znamená nielen kvalitné pivo, ale aj príjemnú atmosféru a profesionálnu obsluhu,“ povedal Róbert Fegyveres, ktorý je v spoločnosti Heineken Slovensko obchodným manažérom pre tradičný trh.
Personalizovaný zážitok
Zmena preferencií zo strany zákazníkov si vyžaduje neustále zlepšovanie služieb. Zamestnanci prevádzok musia byť schopní prispôsobiť sa novým trendom a zákazníkom musia poskytnúť „personalizovaný zážitok“.
To znamená, že personál musí okrem odborných znalostí, ku ktorým patrí napríklad schopnosť správne načapovať pivo, rozvíjať aj komunikačné a sociálne zručnosti. Spolu s tým, ako sa menia trendy, musia svoje návyky zmeniť aj manažéri gastronomických podnikov.
„Majitelia a prevádzkari gastronomických podnikov, hlavne v nižšej kategórii, by si mali priznať, že návštevnosť podniku závisí najmä od ich snahy a schopností. Ak je napríklad trendom vyhľadávanie nefajčiarskych podnikov, mali by mať odvahu meniť zaužívané pravidlá a tomu by mali prispôsobiť ich prevádzku. Takisto je dôležité, aby dokázali oceniť snahu svojich zamestnancov; aby tí pracovali v prostredí, ktoré ich motivuje a baví,“ podčiarkol Róbert Fegyveres.
(Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.)